Narrow your search
Listing 1 - 7 of 7
Sort by

Book
Curriculum schoolrijpheid. 2A : Auditieve training
Author:
ISBN: 902080295X Year: 1992 Publisher: Den Bosch Malmberg

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Leermoeilijkheden en visuele opvoeding : een interdisciplinaire benadering
Authors: --- --- ---
ISBN: 9053500952 Year: 1992 Publisher: Leuven Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Leerproblemen op school : emotionele problemen : praktijk en onderzoek
Authors: --- ---
ISBN: 9033426129 Year: 1992 Publisher: Leuven Amersfoort Acco


Book
Differentiële psychodiagnostiek bij kinderen met een auditieve handicap : referatenbundel : studiedag : 26 oktober 1990, Groot Bijgaarden
Authors: --- --- ---
ISBN: 9080078913 Year: 1992 Publisher: Hasselt Werkgroep Psychodiagnostiek


Book
Rekenen als probleem : praktijk en onderzoek
Author:
ISBN: 9033426102 Year: 1992 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Voorzichtige schattingen van het aantal leerlingen et een ernstige uitval in het rekenen ondanks een normale intelligentie variëren rond de vijf procent. Uit onderzoek is echter bekend dat een groot aantal van de oudste leerlingen van het lager onderwijs niet in staat is om zeer basale rekenopgaven op te lossen. Dit geeft op zijn minst aanleiding tot een grondig (her)bezinning over de oorzaken en de aanpak van deze problemen en van het leren rekenen op school in het algemeen. Een deel van de leerlingen vertoont een zeer ernstige uitval (dyscalculie), bij een ander deel is eerder sprake van een (soms tijdelijke) achterstand. In alle gevallen is een aangepaste en taakgerichte hulp noodzakelijk, gebaseerd op een gerichte diagnostiek. Gedurende de laatste vijftien jaar wordt meer en meer onderzoek gedaan naar effectieve en in de praktijk bruikbare hulp. Binnen het onderwijs is de behoefte hieraan groot en leven duidelijke vragen naar de manier waarop minstens de basisvaardigheden goed en zinvol kunnen worden aangeleerd. Het blijkt mogelijk een grote groep leerlingen binnen het onderwijs adequaat op te vangen, terwijl voor een beperkte groep gespecialiseerde hulp nodig blijft. Belangrijk is dan te weten wàt goede hulp is en hoe deze wordt ondersteund door wetenschappelijk onderzoek. In dit boek bieden de auteurs een actueel overzicht van de ontwikkelingen met betrekking tot diagnostiek en aanpak (behandeling/remediëring) van rekenproblemen, zwel bezien vanuit de praktijk als vanuit het daaraan gekoppelde onderzoek.


Book
Problemen op school : mogelijkheden voor hulpverlening
Authors: ---
ISBN: 9053500766 Year: 1992 Publisher: Leuven Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek analyseert de auteur eerst de diepere gronden van schoolproblemen en besteedt hij aandacht aan de complexe organisatie van het hedendaagse onderwijs, zoals die ongunstig kan inwerken op jongeren die uit zichzelf of door gezinsomstandigheden al kwetsbaar zijn (met vaak een 'van kwaad tot erger' als logisch gevolg daarvan). Vervolgens geeft hij aan welke specifieke hulp daarbij kan worden geboden - tot en met derdelijnszorg - en presenteert hij ook een concreet begeleidingsmodel. (Bron: covertekst)


Book
Psychomotoriek bij kinderen
Author:
ISBN: 9033422123 Year: 1992 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het eerste deel theorie bevat een overzicht van de psychomotorische ontwikkelingen van kinderen, een kennismaking met courante termen van het vak en de meest voorkomende stoornissen en hun mogelijke verklaringen. Het tweede deel therapie stelt een groot aantal oefeningen voor ter remediëring van de diverse psychomotorische stoornissen. Ze kunnen vrijwel alle meteen worden toegepast zonder dat aanschaf van dure en/of speciale hulpmiddelen nodig is.

Keywords

Motoriek --- Ontwikkelingspsychologie --- Psychomotor disorders, in infancy and childhood. --- Psychomotoriek --- Kinderen. --- Motorische ontwikkeling. --- psychomotoriek --- psychomotorische ontwikkeling --- Affective and dynamic functions --- Paediatrics --- Child. --- Infant. --- Psychomotor Disorders. --- 159.91 --- KVH-BOM --- #KVHB:Psychomotoriek --- 415.3 --- concentratie --- lichaamsbesef --- perceptie --- relaxatieoefeningen --- schrijfmotoriek --- spatialiteit --- tijdsbeleving --- 477.8 ) * BEWEGINGSEXPRESSIE - O.N. --- 159.91 Psychofysiologie. Neuropsychologie. Psychomotoriek. Psychomotorische therapie --- Psychofysiologie. Neuropsychologie. Psychomotoriek. Psychomotorische therapie --- Developmental Psychomotor Disorders --- Psychomotor Disorders, Developmental --- Psychomotor Impairment --- Developmental Psychomotor Disorder --- Impairment, Psychomotor --- Impairments, Psychomotor --- Psychomotor Disorder, Developmental --- Psychomotor Impairments --- Movement Disorders --- Infants --- Children --- Minors --- Uitvoerende functies --- Psychomotorische therapie --- Psychomotorische ontwikkeling --- psychomotorische therapie --- kinderen --- bewegingsopvoeding --- didactiek --- 477.8 --- 416.23 --- ontwikkelingspsychologie --- psychomotorische ontwikkeling (gez) --- 613.95 --- Handvaardigheid --- Lateralisatie --- Leerstoornissen --- Lichaamsbesef --- Ontspanningsoefeningen --- Psychomotorische ontwikkelingen --- Testen --- Waarneming --- didactiek basisonderwijs - bewegingsopvoeding --- Child --- Infant --- Psychomotor Disorders --- 477.8 ) * BEWEGINGSEXPRESSIE - O.N

Listing 1 - 7 of 7
Sort by